Vid tiden för utställningen i Södertäljerummet som var en del av konsthallen och dåvarande Luna kulturhus var Soud Kais Saeed 25 år gammal. Han var ny i Sverige sedan två år tillbaka och studerade på SFI på Hagabergs folkhögskola. Målade gjorde han vid ett staffli, om nätterna, hemma i köket i lägenheten i Ronna. Soud hade tvingats avbryta studierna vid konstakademin i Mosul, Irak i samband med flykten till Sverige tillsammans med sina föräldrar. Ambitionen var att efter SFI, fortsätta konstudierna i Sverige. På sin väg mot Sverige visade han konst på flera orter i Syrien. Ett par utställningar i Stockholmstrakten hade hunnits med. Soud var konstnären som målade priset till 5i12-vinnaren år 2008. Han var en av de deltagande konstnärerna på Sörmlandssalongen i Södertälje konsthall hösten 2009.
Det måleri som visades i Södertäljerummet tog avstamp i den sumeriska kulturtraditionen. I en intervju med LT (19 december 2008) berättar han om betydelsen av den uråldriga sumeriska kilskriften i sitt abstrakta måleri. Stefan Lindström skriver ”De kantiga figurerna som kommer igen på många ställen i bilderna är egentligen variationer och kombinationer på sumeriska bokstäver, eller kilskrift som det också kallas”. Kilskriften, världens första kända skriftspråk, var ett piktogram som uppkom för ca 5000 år sedan och tecknades på lertavlor.
Det som Soud visade i Södertäljerummet var akvarell och akrylmålningar. Favoritfärgskalan var varm, företrädesvis rött och brunt. Starka färger. ”Motiven har han hämtat från sumeriska ristningar och bilder på kungar, karavaner, arméer och slag.”. Hus och landskap, en annan favoritmotivkrets berättar han för Länstidningen.
Källor: Konsthallens arkivmapp, text och sammanställning Anneli Karlsson