Södertälje Konsthall

Södertälje Konsthall

Utställningar

2022

Better Shelter
Av Juan-Pedro Fabra Guemberena,

Better Shelter
Av Juan-Pedro Fabra Guemberena,

Better Shelter
Av Juan-Pedro Fabra Guemberena,

Better Shelter
Av Juan-Pedro Fabra Guemberena,

Better Shelter
Av Juan-Pedro Fabra Guemberena,

Better Shelter
Av Juan-Pedro Fabra Guemberena,

Better Shelter
Av Juan-Pedro Fabra Guemberena,

Utställningar

2022

Better Shelter
Av Juan-Pedro Fabra Guemberena,

Öppet: onsdag-fredag 12-18, lördagar 12-16. Stängt 26 maj, 3-4 juni, 24-25 juni.

Juan-Pedro Fabra Guemberena använder sig att många olika tillvägagångssätt för att skapa en kraftfull känsla hos den som tar del av hans konst. Vare sig effekten är smygande eller omedelbar har hans konstverk snabbt och utan återvändo nästlat sig in under huden hos betraktaren. Ett konstverk som till exempel vid första anblicken tycks förhålla sig till abstrakt måleri visar sig samtidigt demontera ett lands självbild kring innovation, designexport och omhändertagande. Jag talar om verket Better Shelter – som också fått ge namn till Juan-Pedro Fabra Guemberenas utställning i Södertälje.

Titeln Better Shelter är tagen från Ikeas namn på de modulhus som i platta emballage levereras till krisdrabbade områden världen över. Fabra Guemberena lånar namnet till en installation där innehållet i Ikeaemballagen tagits bort och kartongerna förvandlats till abstrakt måleri. 

Konstverket förhåller sig både till konstnärens personliga historia och en större diskussion om landet Sverige. Själv anlände Fabra Guemberena och hans familj till Moheda flyktingförläggning i Småland i slutet av 1970-talet. Familjen var på flykt från militärdiktaturen i Uruguay och snart blev de tillfälliga småländska barackerna med deras slitna Ikeamöblemang ett tillfälligt ”hem”.  Erfarenheterna av flyktingförläggningen har Fabra Guemberena använt som ett slags nav för ett flertal konstnärliga strategier. Under researchen fann han studien ”The Global Shelter Imaginary” från ett universitet i Minnesota. Studien driver tesen att Ikeas designlösningssvar på flyktingens situation på sätt och vis låser idéerna kring flykt och flyktingens komplexa livsdrama. Förbättringen av flyktingens tillfälliga fysiska beskydd fokuserar på flyktingen som själva projektet – ”du kan helt enkelt bli en bättre flykting”, för att citera Juan-Pedro Fabra Guemberena själv. 

Installationen Better Shelter visas just nu i Sverige i två olika versioner på två olika institutioner samtidigt. Bland några av Sveriges mest kända modernistiska målningar i utställningen ”Ett Hem” på Thielska Galleriet och i Fabra Guemberenas soloutställning i Södertälje konsthall. Effekten av verket är slående och har olika typer av effekter i de två utställningarna. På Thielska Galleriet är det som om installationen Better Shelter för en direkt och triumferande dialog med Nordens (konst)historia, den tar plats med enkla material och sinnliga, klara färger tätt intill kollegorna Eugène Jansson och Edvard Munch. I Södertälje konsthall blir reflektionerna kring konstverket av en annan karaktär och frågorna som dröjer sig kvar är mörkare. Better Shelter uppmuntrar oss att reflektera över det som är svårt, över det som är dolt. På så vis inverterar Juan-Pedro Fabra Guemberena ”hjälpandet” som begrepp. Här är det vi som betraktare som får en möjlighet att se klarare. Konstnären sällar sig därmed till en kanon av konstnärer som på olika vis skapar förutsättningar för betraktaren att skärpa blicken både inåt och i relation till det omgivande samhället – samtidigt. 

Joanna Sandell, chef Södertälje konsthall