I sommarens utställning ”Mare Liberum”, öppet hav, möter Södertäljefotografen Peter Kranz den för alla så välkände marinmålaren Gösta Werner. Precis som Gösta Werner skildrade sjölivet genom sin suggestiva penselföring ger Peter Kranz sin syn på sjömanslivet fast genom en kameras objektiv. Genom Peters lins kan vi se dokumentation från de av sjöfararna rikligt kolorerade murarna på piren i Horta på ön Faial i Azorerna.
I sommarens utställning ”Mare Liberum”, öppet hav, möter Södertäljefotografen Peter Kranz den för alla så välkände marinmålaren Gösta Werner. Precis som Gösta Werner skildrade sjölivet genom sin suggestiva penselföring ger Peter Kranz sin syn på sjömanslivet fast genom en kameras objektiv. Genom Peters lins kan vi se dokumentation från de av sjöfararna rikligt kolorerade murarna på piren i Horta på ön Faial i Azorerna.
Idén till utställningen väcktes efter ett möte med Peter Kranz för cirka ett år sedan där han mycket hemlighetsfullt berättade om sin upplevelse och dokumentation från piren i Horta. Efter att ha lyssnat till Peters historia och fått en första guidning bland bilderna så väcktes idén att tillsammans med dessa visa delar av Gösta Werners måleri.
Jag vill vara tydlig med att inblandningen av den mer välkände Gösta Werner inte alls har något med en osäkerhet kring kvalité eller innehåll i Peter Kranz bilder utan snarare tvärtom. Genom att visa Gösta Werners målningar sida vid sida med de monitorer där Peter Kranz bilder sakta kommer att växla under utställningens alla öppna timmar så skapas ett mervärde både för målningarna, bilderna och främst för besökaren.
Att det råder ett släktskap dessa båda gestaltningar emellan råder det ingen tvekan om, vilket Ni som besökare kommer att se när verken hänger sida vid sida. Att dessutom ge en ny dimension till Gösta Werners målningar känns för mig extra roligt eftersom jag tidigare har haft förmånen att vara chef för Örnsköldsviks museum och konsthall som har en stor samling av Gösta Werners konst. Örnsköldsvik är även Gösta Werners barndomsstad. Utställningen kretsar kring havet och dess faror men också förföriska skönhet och lockelse.
I titeln Mare Liberum, öppet hav, finns egentligen allt inrymt som behöver sägas om denna utställning. I dess curator Kristina Möllers hand har Södertälje konsthall förvandlats till ett skepp bärandes på de hemligheter som dessa båda havets skildrare visar upp.
Denna utställning blir Peter Kranz första presentation för Södertäljepubliken och vi hoppas att Ni kommer att finna den lika kontemplativ, intressant och spännande som vi gjort. Detta får dessutom bli vår hyllning till Södertälje som hamnstad.
Vi tackar Örnsköldsviks museum för deras generositet att ställa delar av sin samling av Gösta Werners konst till vårt förfogande.
Jag vill med denna text hälsa Er välkomna till sommarens utställning och dessutom ta tillfället i akt att tacka för de två år som jag haft den stora utmaningen och fördelen att vara chef för Södertälje konsthall.
Daniel Wetterskog – Kulturhuschef