Till utställningen med paret Norin/Sommer på Folkets Hus utställningshall (konsthallen) gjordes ett litet fint vikhäfte. Ingvar Claeson har skrivit texten. Häftet var lite som ett hemma hos reportage. Nordahl har layoutat och tagit bilder på paret och deras son Jockum, blandat med konstverk ute i trädgården, i deras hus och ateljé hemma i Flen där de vid tillfället för reportaget, bott i tre år. Utställningen blev som en summering av vad som hänt i deras konstnärskap under denna tid. Marita visade skulpturer. Kelvin kom med ”Äkta fågelholkar, drömkassar och handgjorda oljor i meditativa, glada, allvarsamma och strimmiga färger.”. På en av bilderna möts man av en glatt leende familj vid köksbordet, barnet som luktar på blommorna. På en annan bild håller Marita ömt två små skulpturer i vardera handen, nära sin bål, som för beskydd. Skulpturerna ser ut som små bebisar. På andra bilder, hennes expressiva mänskliga figurer i rörelse. ”På väggarna Kelvins målningar, på hyllor, på golv Maritas skulpturer och Kelvins fågelholkar och drömkassar.”.
Ingvar Claeson berättar om Kelvin Sommer i foldern:
När man sitter och samtalar med Kelvin möter man ett djupt engagemang i frågor om konstnärens roll i samhället, möjligheter att påverka små och stora förhållanden. Genom att arbeta i nuet, med sig själv, stärka sin insikt genom att se bakåt, bringa sig själv, andra att förstå, vara beredd för framtiden.
I konsthallens arkivmapp finns en kopia av ett brev som är adresserat till dåvarande kulturminister Olof Palme, där Kelvin driver frågeställningarna vidare. Språket som andas tidigt 70-tal är mustigt.
”Planeringen omkring kulturförmedling är för närvarande mycket otillfredsställande och ser för lite av det större strukturella sammanhanget och av det som samhället behöver tillföras av värden, som ligger på det mentala området.”. och vidare ”Vad hjälper det ett samhälle om kroppen är av svenskt stål men fötterna av lera – En dag regnar det – och kroppen faller.”. (se bif. brev i helhet) samt den kvittens som Sommer tecknat: Av ___Livet som konstnär i elva år emottagit för ___aktion Konstlöst Samhälle m.m. daterat utställningsperioden 9-31 oktober 1971.
Källor: konsthallens arkivmapp, text och sammanställning av Anneli Karlsson
Brev från Kelvin Sommer till kulturminister Olof Palme, 1971.