I ett brev undertecknat i november 1974 av kulturnämndens ordförande Stig Stenbom och kulturchefen Bengt Skoog kan man ta del av den entusiastiska anda som rådde denna tid.
Under vintern valde man att satsa två utställningsperioder påföljande varandra med konst från Finland.
I brevet (som ingick som förord i katalogen) kan man läsa att Södertälje de senaste tio åren utvecklats till en utpräglad invandrarkommun. Kommunen har nu 13% invandrare och man stoltserar med att ha en mångfald av femtio nationaliteter. Av de då 10.300 nysvenskar var 7.500 från Finland. I brevet står vidare Det är alltså en rik fond av erfarenheter, traditioner och levnadsmönster som tillförts vår kommun.
Med denna bakgrund tyckte man det var dags att sätta glasögonen på Finland samt som de skriver, skapa ytterligare förutsättningar för ömsesidig förståelse mellan de svenska och finländska grupperna i Södertälje.
De första utställningarna under de finska konstmånaderna var Vardagens Finland/Arkipäivän Suomi 13 aktuella konstnärer (se annan text) och Mumintrollet-originalteckningar och böcker av Tove Jansson. Under den andra perioden visades Finsk Guldålder konst – Folkliv, saga, natur – Edelfelt, Gallén Kalela, Halonen, Järnefelt, Rissanen och Simberg.
I MUMINTROLLET I SÖDERTÄLJE – MUUMI SÖDERTÄLJESSÄ -illustrationer i original av Tove Jansson visades teckningar och akvareller från 1932-1952, samt 36 illustrationer från böckerna i ett spann mellan 1940-1970. Av hennes kända, kära och mycket lästa böcker om Mumin kunde man ta del av illustrationer från ”pappan och havet”, ”Trollvinter”, ”Sent i november” och mycket annat. Det var också första gången som Tove Janssons originalmumin illustrationer visades i Sverige. Konsthallens intendent Per Drougge (senare konsthallschef, kulturintendent) talar lyriskt om illustrationerna för Länstidningens Christer Duke ” -Det här är ett teckningsmaterial som man visar med största glädje, säger intendent Drougge. Karaktären på Tove Janssons figurer är så uttrycksfull. Den mänskliga karaktären hos de olika djuren och trollen är skildrad med en sådan fin, satirisk udd. /…/ Och Toves teckningar har en fin konstnärlig kvalitet. Titta bara på originalen till ”Sent i november” med sin poetiska stämning där allt är insvept i ett dimtöcken.”.
På den dåvarande konsthallens bottenplan hade Drougge sammanställt ett bokbord. Ett 50-tal av Toves böcker i ett 20-tal översättningar. På teckningsskärmar kunde man bekanta sig närmare med hennes debutbok från 1945 ”Småtrollen och den stora översvämningen”. I utställningen visades också hennes illustrationer till andra författare som Lewis Carroll, Bonnier upplagan av ”Alice i underlandet” samt Tolkien, Rabén och Sjögren upplagan av ”Hobbiten Bilbo”. Christer Duke skriver ”Det är intressant att kunna närma sig Tove Janssons sätt att arbeta, att leta sig fram till sina figurers exakta uttryck. På skissbladen till ”Bilbo” ser man hur hon ofta arbetar i smått filmatiska bildsekvenser innan hon når fram till den slutliga bilden.”.
I arkivmaterial fanns också ett brev från Tove Jansson till Per Drougge som vi gärna delar med er.
Källor: katalogtexter citat: Stig Stenbom, Bengt Skoog, div. material ur konsthallens arkiv, brev från Tove Jansson till Per Drougge 11 december 1974, Länstidningen 3 januari 1975, sammanställt av Anneli Karlsson.