I raden av unga svenska skulptörer ar Percy Andersson ett intressant namn, som det är en glädje att hälsa välkommen att ställa ut i Södertälje. Hans engagement i förhållandet och problematiken människan -tekniken -ekonomin kläds ofta i en lågmäld och underfundig ironi. Hans verk stämmer oss till eftertanke och försök till tolkning och jag har fallit for frestelsen att delge mina tankar infor ett av de har utställda tredimensionella collagen, Statussymbol.
En rymdraket av plast står mitt på en stor bordskiva och runt omkring bligar fyra dussin leksakshundar med allvarsamma miner. En osynlig maskin sätter då och då skivan i rörelse och fårhundarnas huvuden att röra sig. Hundarna – det är vi. Raketen – det är rymdforskningen eller dess mest påtagliga resultat, rymdfärderna och landstigningarna på månen. Rörelsen i konstverket ar en ”propagandaimpuls” som vi då och då drabbas av. När vart intresse har svalnat kommer ett nytt, fantastiskt, visionseggande företag till utförande. Vi hänförs, dåras, faller i trance över människans förmåga, de av teknikens framåtskridande förändrande perspektiven in i framtiden. Men uppmärksamheten avtar – då utsätts vi till vår stora förtjusning av en ny propagandastöt. Vi tvingas åter nicka med, skärmas åter av från verkligheten – intresset kan ju inte räcka till för allt vad som händer omkring oss – krig, svält, orättvisor, elände – vi nickar ja, vi böjer oss ju för raketen- avgudabilden. Är inte det nog!
Södertälje i november 1970
Ingvar Claeson