Vem var Philadelphia Wireman? Ingen vet egentligen. En gatans skulptör som inte verkat gett sig till känna. Wireman eller kanske Wirewoman tillhör kategorin Outsider Art. Man hittade 1200 av hens skulpturer på Juniper Street i slutet av -70 talet. En gata som fungerat som en slags ateljé där hen gått och samlat på sig arbetsmaterial som muttrar, spikar, kapsyler, korkar, papper med reklamtryck m.m. Ett hett rykte var att hen var en afroamerikansk man. ” Robert Farris Thompson, professor i konsthistoria vid Yale University, har i utställningar och genom de böcker han skrivit ägnat sig åt att försöka förstå idéer och konstformer i den afroamerikanska kulturen som kan ha sitt ursprung i Afrika. Han har uppmärksammat Philadelhia Wiremans skulpturer för deras likhet med minkisi från Kongo. De av ståltråd lindade knytena ligger bra i handen och har en likhet med omlindade knyten, ett slags behållare, där kraften härbärgeras från förfäder och andar. Andra människoliknande Minkisi var laddade med kraft vilket frigjordes genom att spikar slogs genom dem. En Wireman kan innehålla flera spikar som ofta drivits in diagonalt genom skulpturens ”kropp”. Kraft och energi är ett flitigt förekommande tema. Det går att finna både batterier, glödlampor och ordet ”light” i flera av dem. En del av dem avslöjar inte sitt innehåll och är slutna likt mumier.”.
Av de gåtfulla små Wiremen skulpturerna visades 65 stycken i glasmontrar på Södertälje konsthall. De väckte stor förundran hos publiken. Vem var denna uppfinningsrika kreativa människa, och vilka nedärvda ritualiserade kulturminnen fanns i hens skapelser, lämnade utefter en gata i Philadelphia.
Katalog: PHILADELPHIA WIREMAN citat: Maarit Nilsson Polet intendent/konstpedagog. Text: Anneli Karlsson