Södertälje Konsthall

Södertälje Konsthall

Utställningar

1970

Skulptur för blinda och seende
— En utställning som tvingade den seende in i den blindas situation
Grupputställning

Skulptur för blinda och seende
— En utställning som tvingade den seende in i den blindas situation
Grupputställning

Skulptur för blinda och seende
— En utställning som tvingade den seende in i den blindas situation
Grupputställning

Skulptur för blinda och seende
— En utställning som tvingade den seende in i den blindas situation
Grupputställning

Skulptur för blinda och seende
— En utställning som tvingade den seende in i den blindas situation
Grupputställning

Skulptur för blinda och seende
— En utställning som tvingade den seende in i den blindas situation
Grupputställning

Skulptur för blinda och seende
— En utställning som tvingade den seende in i den blindas situation
Grupputställning

Utställningar

1970

Skulptur för blinda och seende
— En utställning som tvingade den seende in i den blindas situation
Grupputställning

Bild: Titel på utställning från verkförteckning.
Notering av titel

Ur arkivet, visades

22/03 – 26/04, 1970

Att framförhållningen av konsthallens utställningsprogram inte alltid var särskilt lång framgår av ett kort brev från Kulturintendent Eje Högestätt till Nationalmuseums intendent Margareta Winqvist. I brevet daterat den 13 oktober 1969 skriver Eje att man häromdagen haft sammanträde om vårens utställningsprogram och då ”…hamnade även utställningen ”Skulptur för blinda och seende” i protokollet varför jag härmed officiellt kan bekräfta att vi öppnar utställningen i slutet av mars.”.

I tidigare brev från Margareta Winqvist, framgår att utställningen var en vandringsutställning som gick vidare från Nationalmuseum till Eskilstuna med avslut 15 mars. Därefter beslutades att den skulle skickar direkt till Södertälje. I brevet utlyses en bekräftelse från Södertäljes sida med den fastställda utställningstiden 22 mars – 26 april 1970.

Det visades ett verk av varje deltagande konstnär. Sammanlagt 21 verk varav några av konstantropologisk karaktär, som kultföremål från Sepik Nya Guinea, samt Bakutamask, 1800-tal från Gabon och Republiken Brazzaville. Även en sittande Buddha från 1800-talet i brons, från Mongoliet och en stenskulptur från Nedre Kongo visades för publikens händer och ögon.

Av konstnärerna fanns kända historiska namn som Alberto Giacometti med Lång figur i brons från 1949. Av Marcel Duchamp visades bl.a. hans kände ready-made Flasktorkaren från 1914 och Constantin Brancusis den nyföddefrån 1915 var en bronskopia efter marmororiginal. Av Jussi Mäntynen visades Björnpar i granit.

De övriga mer nutida konstnärerna var från Sverige. En ung Marie-Louise dåvarande de Geer visade en Spegel i tyg från 1968 och Olle Kåks gjorde En hyllning till min barndoms glada fötter 1966.

Konstnärer: Sonja Pettersson, Alberto Giacometti, Marianne Ansgård, Christian Berg, Marcel Duchamp, Jussi Mäntynen, Vicke Lindstrand, Åke Thornblad, Olle Kåks, Inga Bagge, Wilhelm Henning, Marie-Louise de Geer, Constantin Brancusi, Beth Laurin, Kjell Bokhed, Asmund Arle, Roland Haeberlein.

Källor: Södertälje konsthalls arkivmapp på Stadsarkivet, Södertälje, sammanställt av Anneli Karlsson

Brev till Nationalmuseum
Verkförteckning