I en tidningsannons kan man läsa att Södertälje konsthall väljer att förlänga utställningen UNGT NORGE ny realism – nyromantik till 10 mars pga. det mycket stora publikintresset. Samtidigt visades målningar och teckningar av Södertälje konstnären Ulf Ingwall på konsthallens nedreplan. Hans utställning ingick i serien ”DEBUT 74”. Under den här perioden i konsthallens historia hade man generösa öppettider. Alla dagar öppet mellan klockan 12-20 utom måndag då man endast hade kvällsöppet 17-22.
Den norska strömningen, nyrealisterna-romantikerna blev mycket omdebatterade i press. Under utställningen i Södertälje konsthall skrevs ett flertal recensioner. Konsthallen bjöd in konstkritikerna och publiken till debatt under rubriken ”FÖRNYELSE genom traditionen eller REAKTIONÄRT?”. Diskussionsledarna var Harald Flor från Dagbladet Oslo, Beate Sydhoff från Svenska Dagbladet och Bengt Olvång från Aftonbladet. Konstintendent Per Drougge hälsar välkommen via ett brev och lockar med ”Eftersits med öl och smörgås”.
Drougge beskriver i katalog förordet ”De har jämförts med ”prerafaeliterna” på 1800-talets mitt – de kanske kunde kallas ”premodernister” eller kanske t om ”premunchianer”!.
Av de sex konstnärerna lyfts Odd Nedrum fram lite extra av pressen. Man märker ett sökande efter historiska referenser. Som i Gunnar Hellmans recension i Storstaden 21 februari 1974. ”Den intressantaste bekantskapen synes mig den 29-årige Odd Nedrum vara. Han kan vara saklig som den franska klassicisisten David och varm och svepande som Frans Hals. I den sensuella nakenstudien ”Kristin” påminns vi både om Rembrandts ”Badande kvinna” i National Gallery i London och om John-e. Franzéns ”Ulrika” (1965) på Moderna museet.” Beate Sydhoff (SVD 23/2-74) benämner honom: ”En av de mest intressanta och samtidigt mest förbryllande målarna är Odd Nedrum som inspirerats också av sådana 1600-tals målare som Frans Hals och Caravaggio till att skapa ett dramatiskt och klärrobskyr-måleri i stort format, chockerande och koketterande på en gång.”.
En annan referens är 1800-tals måleri, som Delacroix. Gunnar Hellman skriver ”Rolf Grovens stora målning ”Friheten leder folket” är ingen kopia av Delacroix ”Friheten på barrikaden”. Men tack vare Delacroix har konstnären på ett delvis nytt sätt kunnat överföra sina upplevelser av Vietnamkriget i en ”form” som vi alla känner igen. Den franska Marianne med sina blottade bröst har förvandlats till en hopknäppt vietnamesisk frihetsgudinna och trikoloren ersatts med Nordvietnams flagga.”.
Medverkande: Odd Nerdrum, Rolf Groven, Per Christiansen, Karl Erik Harr, Leif Lundgren och Terje Moe.
Källor: utställningskatalog, pressmaterial ur arkivet, sammanställt av Anneli Karlsson