STRÖMNINGAR
17-21 mars 2021
Vernissage 17 mars 16:00-18:00. Välkomsttal vid Kusens Backe kl 16. Utställningen är sedan öppen till söndag 21 mars kl 16.
De flesta konstverk finns att se dygnet runt, placering enligt karta ovan. Upplev gärna konsten längs hela stråket. Tänk på att hålla avstånd och visa hänsyn till andra på konstpromenaden! God tur!
Onsdag 17 mars
16:00-18:00 Utställningen öppnar
Lördag 20 mars kl 15
Performance av Pontus Johansson.
Plats: Dansbana! Vid Sydpoolen. Se google-maps karta.(Utmärkt som verket Kartografen)
Söndag 21 mars
16:00 Utställningen stänger
Välkommen till grupputställningen “Strömningar” som presenteras av Södertälje Konsthall i samarbete med Konstfack. Tolv studenter vid institutionen för konst presenterar platsspecifika verk inomhus och utomhus i Södertäljes offentliga rum mellan 17-21 mars 2021.
Utställningen tar sin utgångspunkt i hamnstaden Södertälje och undersöker platsens sociala och materiella förhållanden – de varor som passerar genom hamnen, kanalen som infrastruktur för globala och lokala distributionskedjor, konsekvenserna av hamnstrejken år 2019, den kommunala stadsutvecklingen, samtida arkitektur, flöden av människor och flerspråkigheten.
De konstnärliga processerna har pågått sedan oktober och konstnärerna har därefter utvecklat egna frågeställningar där de har närmat sig platsen på olika sätt. Genom dessa processer har konstnärerna undersökt förutsättningar och metoder för arbete med konst i det offentliga rummet och konst som relaterar till en specifik plats eller kontext. Resultatet kan betraktas som en kollektiv kartläggning av Södertälje, genom tid, rum och geografi.
Utställningen inkluderar alltifrån ett live-måleri i Uthamnen och en performativ läsning på Kusens Backe, till foto- och videoinstallationer samt skulpturer i hamnen, kanalen, i en busskur och under Mälarbron.
Projektet har organiserats och handletts av Malin Arnell, Johanna Gustafsson Fürst, Loulou Cherinet, Henrik Andersson och Thomas Elovsson, konstnärer som undervisar vid Konstfack.
Medverkande konstnärer:
Alexander Bäckman, Andy Allen-Olivar, Fanny Hallgren, Jens Masimov & Malin Lin Nordström, Josse Thuresson & Karin Keisu, Leonie Dahlström, Måns Palmberg, Pontus Johansson, Sofia Runarsdotter och Towa Palovaara i samarbete med My Bengtsson.
Alexander Bäckman
Hamnen ut
Sprayfärg på vägg
“Som en längtan att arbeta på fält och med sprayfärg.”
Alexander Bäckman är uppvuxen i Västerhaninge i utkanten av Stockholm och går andra året på Konstfacks kandidatprogram i konst.
Andy Allen-Olivar
Kusens Backe – en elektriskt upplyst träningsslinga
Yta: träflis
Underyta: grubblande och melankoli
En recitation av en kortare text på engelska, en trälåda innehållande en flaska whiskey, samt ett hål.
25x20x10 cm
Detta verk tillägnas historien om Lars Peter Couse, född under den senare hälften av 1700-talet, och senare begravd på den här sluttningen som han är namngiven efter och vars alkoholkonsumtion inte hjälpte honom i hans profession.
Andy Allen-Olivar föddes i Bogotá, Colombia och växte upp i Oxford och Buenos Aires. Han har studerat konst, fotografi och dokumentärfilm i London, och senare Sverige där han nu bor och verkar. Han har tidigare arbetat inom postväsendet.
Fanny Saga
Martyrium
Olja på gatupratare
1×0,5 meter
“En torr kommentar på en känsla som infinner sig i min kropp då jag vistas här.”
Fanny Saga går andra året på Konstfacks kandidatprogram. Hon jobbar med måleri och film.
Jens Masimov & Malin Lin Nordström
Strandkantens folkspa
Brygga
Varierande storlek
Långsamt glider din kropp ner i vattnet och den mjuka svalkan smeker din hud, du tar ett simtag, två, du låter vattnet rena dina sinnen, du är viktlös, du är ett med vattnet, med alla som passerat här före dig och alla som kommer efter dig. Tillverkandet av allmänningen påverkar tid och rum, som ett slags öppnande av platser framkallat av flytande trä i vatten intill badande sinnen utom sig av spaliknande upplevelser.
Är den här platsen din att ta i besittning?
En gammal badort erbjuder sin service till allmänheten, ett folkspa vid strandkanten, en flotte i kanalen som bär allt befolkningen efterfrågar, här passerar 40 båtar per dygn och sju kontinenter, om ett ögonblick är jag borta igen.
Jens Masimov (f.1993 i Hedemora) är en multimediakonstnär som arbetar med ritualistisk distortion genom att blanda video, ljud, skulptur och performance i rumsliga installationer. Sommaren 2022 tar han sin masterexamen i fri konst vid Konstfack och har tidigare studerat på The Glasgow School of Art.
Malin Lin Nordström (f. 1984, Hallstahammar) arbetar med relationella verk, omslutande upplevelser och installationer med video, ljud och text. Hon intresserar sig för det gemensamma och det delade ur politiska, sociala och existentiella perspektiv. Hon har tidigare studerat på Tromsø konstakademi och tar sin masterexamen i fri konst vid Konstfack 2022.
Karin Keisu & Josse Thuresson
Ett icke-verbalt undersökande av språk och en ljusblå strimma
MDF, sandspackel, pappersmassa, schackel, byggplast, spännband
12,7×29,1×4,5 meter
En springa löper längs mitten av bron. Klaffen öppnas på beställning med undantag av rusningstid. Paradisgränd runt hörnet. Ett icke-verbalt undersökande av språk och en ljusblå strimma tar sin utgångspunkt i Södertäljes många språk och är ett skulpturalt undersökande av sår, sömmar och styrkan i flerspråkighet. Verket är en del av Keisus och Thuressons långvariga projekt om assimilation och språkligt förtryck i förhållande till deras egna modersmål meänkieli och svenskt teckenspråk.
Karin Keisu (f.1995, Tornedalen) och Josse Thuresson (f.1992, Stockholm) är en duo som arbetar konstnärligt och curatoriskt med språk, kollektiva processer och narrativ från marginalerna. Deras verk centrerar lärande och poetiska avbrott genom text, performativitet, film och installation. De har tidigare studerat på Kunsthøgskolen i Oslo och Konstakademin i Wien.
Leonie Dahlström
stråket till Maren
Individuellt gjorda reliefer gjutna i betong
30x3x720 cm
“Med hjälp av mina taktila plattor imiterar jag stadens strategier för att leda. De bygger ut dem redan befintliga stråk som strömmar genom stadens centrum. Förutom att leda dem som inte ser, utgör de öar som uppmärksammar förändringar i arkitekturen.“
Leonie Dahlströms processer börjar ofta i hittade föremål eller strukturer som katalysatorer. Strukturerna innehåller frågor om funktion och vad deras agenda kan vara. Att utforska formen kan vara ett sätt att klargöra dessa frågor. Genom att använda repetition som en metod, både som förtydligande och abstraktion av strukturer utvidgas idén om den. Frågorna som formen bebor är fragmenterade och förtätade.
Måns Palmberg
Skelett
Byggandet av verket kommer ske på plats med start måndag 15 mars.
“Under ett föredrag fick jag höra om visioner att informera framtiden, samt planer på att ta hand om och bevara det som redan finns i staden. Något som beskrevs som Södertäljes plats dna. Det blev mitt fokus. Att jobba som dom, utifrån deras strävan. Mitt arbete kan ta många materiella former men centralt är fantasin i samarbete med mina tidigare upplevelser. En vilja att behandla och ta vara på något viktigt.”
Måns Palmberg går andra året på Konstfacks kandidatprogram i konst.
Pontus Johansson
trampörter
foto och textverk i karta
trampa vatten
foto, google street view och textverk i karta
viloplatser
google street view och textverk i karta
ensam under tall
bild och textverk i karta
skulpturer
trä, mässingsplåt, skruv och spännband
20x20x20 cm
kartografen
textverk i karta
performance
30 minute
En serie verk som undersöker industriella landskap och stadens transaktioner, med utgångspunkt ur containerspåren i hamnen. Därifrån fortsätter verken undersöka spår, kartografi och ickemänsklig närvaro i och genom olika platser i Södertälje.
Pontus Johanssons uppväxt på en mindre mjölkgård har tillsammans med ett intresse i botanik format hans utgångspunkter och konstnärliga praktik. Han arbetar främst med text och undersöker dess mötespunkter till skulptur, installation och performance.
Sofia Runarsdotter
Sådan skörhet ska gå sönder
Fotografi, vägsalt och text, monterat i en busskur
175 x 118 cm
I en busskur i Södertälje där vanligtvis konsumentinriktad information spänner sig, finns istället detta text- och fotografiverk.
Sådan skörhet ska gå sönder är en dikt och ett fotografi som utspelar sig på Mälarbron men handlar om saltlagret i Uthamnen. Eller om vrede, att inte köra ihjäl sig och om ett par borttappade vantar. Busskuren: en plats i väntan på en färd, en hållplats mellan en färder, är i sig en installation men också ett demokratiskt utrymme att använda för ett offentligt verk.
Sofia Runarsdotter (f 1982, Robertsfors) har arbetat som dokumentärfotograf i femton år i Sverige och utomlands. Hon arbetar med teman som blick, tid, landskap och identitet. Hennes praktik omfattar fotografi, video och text.
Towa Palovaara i samarbete med My Bengtsson
Panta Rhei
Container, videoinstallation, skulptur (kartong, trä, lim, oljefärg, solrosolja)
3×2.5 meter
Ett rum inuti en container. Ett rum som sträcker sig från hamnen i Södertälje, Sverige, till hamnen i Trondheim, Norge. Rummet handlar om flödet – flödet av människor men också handelsvaror och tid. Efter utställningen i Södertälje transporteras containern till Trondheim för att ställas ut där.
Towa Palovaara arbetar främst med skulptur men även måleri. Den egna praktiken utgår ifrån ett undersökande av material kopplat till naturen. Hon är intresserad av samspelet mellan det hårda och det mjuka. Arbetet i ateljén växlar mellan påläggning och borttagning. Towa tycker om tanken av att skapa något som för tankarna till naturen, utan att det nödvändigtvis behöver återskapa befintliga ting.
Utställningen görs i samarbete med My Bengtsson, som går andra året på Kunstakademiet i Trondheim. My arbetar med temat mänsklig interaktion med natur, temat landskap och undersöker dragningskraften till det otämjda. Genom projektioner kan nya rum byggas som utvidgar det fysiska utrymmet.