Södertälje Konsthall

Södertälje Konsthall

Offentlig konst

1957

Mor och barn
Av Ivar Johnsson,

Mor och barn
Av Ivar Johnsson,

Mor och barn
Av Ivar Johnsson,

Mor och barn
Av Ivar Johnsson,

Mor och barn
Av Ivar Johnsson,

Mor och barn
Av Ivar Johnsson,

Mor och barn
Av Ivar Johnsson,

Offentlig konst

1957

Mor och barn
Av Ivar Johnsson,

Ivar Johnsson (1885–1970) var skulptör och en tid verksam som lärare vid Konsthögskolan i Stockholm. Ivar Johnsson blev en av de ledande skulptörerna i Sverige efter Carl Milles och Johnsson belönades med Sergelmedaljen 1950.

Skulpturen Mor och barn invigdes i oktober 1957. Den blev placerad i Lagmansparken alldeles intill Södertälje kanal. Blev omflyttad till Grusåsen invid Birkavägen, fick sedan stå i magasin ett tag, men finns nu att se i Kanalparken.

Foto: Johan Fowelin. Lagmansparken. (Tidigare placering.)

Ivar Johnsson (1885 – 1970) var skulptör och en tid verksam som lärare vid Konsthögskolan i Stockholm. Han företog studieresor till Paris och Italien och skaffade sig en grundlig klassisk utbildning. Den satte senare spår i hans stil där hans verk fick en lugn klassicistisk monumentalitet. Bland hans mest kända verk kan nämnas ”David”, gjuten i brons och uppsatt i Göteborg 1921 och Tycho Brahemonumentet i granit på Ven som kom på plats 1946 till 400 år sjubiléet av astronomens födelse. Mellan dessa verk skapades under åren 1931- 32 Johnsson kanske mest kända verk, Sjöfartsmonumentet i Göteborg som även har titeln ”Kvinna vid havet”. Miljoner svenskar har sett detta monument i Göteborgs hamn med kvinnan som ser ut över havet och man kan ana längtan efter mannen till havs. Den höga statyn gjöts i brons hos Otto Meyers konstgjuteri och kom på plats 1934.

Ivar Johnsson blev en av de ledande skulptörerna i Sverige efter Carl Milles och Johnsson belönades med Sergelmedaljen 1950. I motiveringen nämndes att hans verk (Johnssons) hade en ”mäktig, enkel och skuptural resning”. Bland hans senare verk finns ”Arbetets ära och glädje” i Eskilstuna från 1942 och Polhemsmonumentet i Göteborg från 1952.

I den stora satsning på offentlig skulptur som kulturnämnden gjorde 1957 räckte de fonderade pengarna till tre verk och ett blev ”Mor och barn” av Ivar Johnsson. Skulpturen invigdes i oktober samma år. Statyn placerades i Lagmansparken alldeles intill kanalen. Inför arbetena med den blivande Mälarbron flyttades ”Mor och barn” till ett nytt läge i Grusåsen invid Birkavägen. Även där kom den att ”stå i vägen” och var en tid magasinerad innan den slutligen fick en plats i Kanalparken söder om Katolska kyrkan vid Bergviksgatan.

Vid avtäckningen av skulpturen ”Mor och barn” hösten 1957 upptäcktes att, trots att utförliga ritningar från konstnären följts, så var skulpturen fel vänd 180 °. Hur göra? Jo, på måndagen kom en kranbil och skulptur med sockel vändes till det tänkta läget. Just då kom en pensionerad lektor från läroverket förbi och undrade vad vi höll på med. Efter han fått svaret muttrade han ”kärringen stod väl bra som hon gjorde”. Så var den tredje skulpturen som avtäcktes 1957 på rätt plats.

När Katolska kyrkan byggdes skymdes den från Stockholmsvägen av en hög kulle, som enligt stadsplanen var allmän platsmark (park). Parkavdelningen projekterade parken vilket medförde en stark sänkning av marknivån. Parkavdelningen föreslog att ”Mor och barn” skulle placeras i Kanalparken, som blev det nya namnet.

Ur boken Skulptur i Södertälje av Göran Gelotte och Jan Lindqvist